söndag 31 oktober 2010

Träningspass

Nu är inte Kastor en vallhund som en renavlad bordercollie, men han är en vallhund. Han har inget större sakintresse och lyssnar otroligt snabbt med rätt motivation. Med klickern kommer vi till en snabbare inlärning och den funkar bäst på honom då godis är den bästa belöningen.
 Vi har börjat träna bollvallning, och jag tycker det är väldigt roligt, jag ska kolla lite vad en basketboll/fotboll kan kosta så att han får putta på lite större bollar än en tennisboll. Dessutom kastar han sig på bollen när han blir exaltherad så jag vill inte börja med en pilatesboll på en gång.
 Jag varierar "putta-på-boll" med att skicka ut honom till ett reflextäcke som sedan kommer synas bra utomhus när jag börjar avancera.

För inspiration har jag läst om hur man ska gå till väga, och kollat på exempelvideos. Har också tankar att gå i en kurs om bollvallning också ifall det visar sig att detta är vår gren.

När det gäller lydnad, tror inte jag att jag har disciplinen för att kunna tävla i det utan vi kör vanlig vardagslydnad och jag funderar på om Rallylydnad är mer vår gren på den fronten. Sen är jag faktiskt ingen tävlingsmänniska utan vill i första hand hitta något som vi både tycker är roligt!

1 kommentar:

  1. Du, appropå rallylydnad, jag vet inte om du sett det, men det ska vara en officiell tävlingsgren från och med 1 juli nästa år :D Står om det en liten bit ner på den här sidan http://www.shu.se/index.php

    SvaraRadera