tisdag 26 oktober 2010

Den skeva bilden

I tonåren försökte jag söka efter vem jag skulle vara, hur skulle man se ut, hur skulle man bete sig, vad var snyggt vad var fult. Jag kunde stå länge och tänka "detta vill jag ändra på", men jag stod aldrig och tänkte "detta är jag nöjd med". Tjejer och även killar slutar aldrig att jämföra sig med andra, vi försöker alltid uppnå perfektion, dvs ett omöjligt mål.
 Ätstörningar är absolut inget ovanligt, och att känna att du endast blir accepterad om du är smal gör också att många tittar sig själv i spegeln och mer eller mindre suckar. I djurlivet handlar det också om att jämföra, den snyggaste och starkaste hanen får oftast alla honorna.

Ligger det därmed i vår natur att vi jämför oss med varandra? Lite som att utmana varandra, att säga "Jag är snyggare än dig!". Vi gillar att titta på snygga människor, män om kvinnor, och kanske blir det så att vi känner oss underlägsna om vi inte ser snygga och är därmed tillräckligt bra. Kanske vi aldrig kommer ifrån att vi jämför oss med andra, problemet är att vi jämför oss med bilder som är till för att vara så perfekta som möjligt, bilder som ingen kan uppnå.
 Jag vet inte vad ätstörning beror på, men jag tror definitivt att media skeva bild har något med hela saken att göra, vi glömmer helt enkelt bort att titta på människor som inte är retuscherade.

Såg en liten video på youtube där de nämde att man skulle kunna sätta en varningstext under retuscherade bilder, jag tycker det är en strålande ide, tänk om det skulle kunna få förtvivlade tonåringar att se att tidningarnas bilder inte är på riktigt och kanske skulle någon ta åt sig och komma till insikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar