torsdag 28 oktober 2010

Födas in i en religion

Detta är något som jag funderat flera gånger utöver, och det är detta med att döpa sitt barn. Jag känner inte att jag tillhör kristendomen alls, därför känns också dop som något lite främmande men också något som inte är så självklart. Nu är inte kristendomen lika med ondska, det finns bra församlingar även där och att stödja kyrkan känner jag inte är en idiotisk sak, det som skulle kunna störa mig är att barnet som knappt kan prata skrivs in i en religion för att föräldrarna tycker det.
 I dagens samhälle verkar dop vara mer utav en tradition än att man själva verket skrivs in i en kyrka, och jag kommer inte döpa barnet pga en tradition.
 Det finns nog bara en sak som skulle kunna få mig att välja dop framför namngivning, och det är om den andra parten tycker det är superviktigt.

Då kom jag på en annan skojig tanke, kanske skulle man både ha ett dop och en namngivning fast en i kyrkan och en annan via asatron, skulle det inte vara lite ironiskt att två gudar får slåss om barnets uppmärksamhet. Skulle då barnet få ett större skydd om denna fått en "blessing" från två parter?

Sedan måste jag ändå fråga mi själv, jag som inte ens är gravid, varför tänker jag ens på om jag skulle döpa mitt barn? (när den svåra frågan snarare är "vilken ordning ska mitt barn se star wars filmerna?")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar