onsdag 20 oktober 2010

Djurvän eller inte

Blondinbella visade i ett inlägg där hon bar päls, nyfiken som jag är var jag tvungen att läsa inläggets kommentarer. Det är spännande hur 50 % reagerar "Det är dumt att bära päls" och resterande säger "men de som klagar på päls ska tänka på köttindustrin, skinnet i kängor och sneakers samt gelégodis...". Jag tror att folk faktiskt väljer sina fighter, och att det ena är väl minst lika illa som det andra.
 Måste jag vara en extremvegan för att jag tycker att det är fult och omoraliskt att bära päls?
 Nu var denna päls gjord utav rävpälsar, och de rävarna slapp antagligen bli uppfödda i en bur och levde nog ett jättefint liv innan de blev skjutna.

För mig är det viktigare att djuren får ett bra liv än att de blir jagade, därför skulle jag vilja leva på viltkött, MEN då måste jag tänka på alla rovdjur som inte får någon mat istället.
 Skulle jag bli vegeterian skulle jag antagligen äta sojaprodukter, och då bidrar jag istället till regnskogsskövling.

Det är svårt inom miljö och djurfighter att välja sida utan att det påverkar en annan, man kan inte få allt och därför väljer jag det som jag tycker känns mer rätt.
  •  Min hund får svenskproducerat foder
  •  Hemma försöker vi äta ekologiskt när ekonomin tillåter det
  •  Vi sorterar och pantar våra burkar
  •  Jag fick min mamma att köpa mer ekologiskt hemma, vilket inte var så svårt.
  •  Jag bär inte päls om det är äkta
  •  Jag äter knappt fisk eftersom jag tycker fiskindustrin är vidrig
  • Jag köper inte onödiga saker som samlar damm, utan försöker återvinna mina fula kläder istället
  • Jag har ingen bil längre, utan åker kommunalt och funderar på att börja cykla.
Och jag tycker att man får klaga på att en person väljer att bära päls, är man dessutom en storbloggerska och en "förebild" får man tåla att folk reagerar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar